Strona archiwalna!
Ta strona zawiera treści archiwalne, które nie były zmieniane po 23 września 2019 r. Jeśli chcesz wiedzieć więcej zapoznaj się z deklaracją dostępności
|
||||||
archiwum 2006 2008 2010 2012 2014 | ||||||
strona główna założenia regulamin kalendarium wskazówki pobierz jury rejestracja zgłoszone projekty galeria gallery | archiwum kontakt | |||||
Opis popularnonaukowy projektu "Chwilo, trwaj!" To życzenie spełnia się niezwykle rzadko i nawet wtedy jest to tylko złudzenie wynikające ze stanu ducha. Nikomu jak dotąd nie udało się zatrzymać czasu. Pierwszym, który najbardziej zbliżył się do nieuchwytnego celu był Louis Jacques Daguerre, okrzyknięty ojcem fotografii, choć sprawiedliwie trzeba przyznać, że szedł drogą przetartą nieco przez mniej znanych poprzedników. Odkrycie urządzenia zwanego od nazwiska dagerotypem wzbudziło nieopisany entuzjazm najpierw we Francji, później już na całym świecie, który nigdy wcześniej nie był tak blisko uchwycenia cennych chwil i zatrzymania ich na zawsze. Z upływem czasu pokolenia pasjonatów dokładały do wynalazku nowe cechy, które doprowadziły dziś nie tylko do cyfrowej fotografii ale i do tego, że zatrzymywaniem chwil może zająć się każdy posiadacz telefonu komórkowego. Nawet najprostsze cyfrowe aparaty fotograficzne wyposażone są w funkcje pozwalające na przekształcanie dosłownego, rzeczywistego obrazu, uchwyconego w kadrze. Z ich pomocą wielu miłośników fotografii może nie tylko dokumentować umykające chwile, ale także je kreować, przekształcać i po swojemu aranżować, zbliżając się coraz bardziej do fotografii artystycznej. Streszczenie naukowe Z"Fotografia Ciągła" to projekt badawczo-artystyczny realizowany na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie w ramach grantu "Dotacja dla Młodych Naukowców". Pro-jekt został zrealizowany w roku 2015. Jego ideą jest badanie stanów granicznych fotografii. Punktem wyjścia jest rezygnacja z istoty fotograficznego zapisu, rezygnacja z momentu zapad-nięcia migawki, z "decydującego momentu". W rezultacie obraz zapisywany jest za pomocą sekwencji filmowych, zaaranżowanych jednak w taki sposób, iż powodują wrażenie nie filmu a właśnie ciągłej fotografii. Fotografii, która nie aspirując do medium filmu potrafi zapewnić nowe kanały nadawania informacji. Dzięki temu możliwe jest prezentowanie na polu sztuki nowych zjawisk, koncepcji, form nieosiągalny zarówno dla fotografii jak i dla filmu. Narzędzie jest waż-nym czynnikiem w procesie twórczym, nie można wyrazić koncepcji malarskich za pomocą rzeźby, czy muzyki za pomocą grafiki. Medium czy też dyscyplina sztuki zawsze określa ramy wypowiedzi. Opracowanie nowego narzędzia, nowej techniki, otwiera nowe możliwości formu-łowania koncepcji artystycznych, dlatego też ważnym aspektem tego projektu była praca nad samym narzędziem wypowiedzi. W ramach grantu powstała seria fotografii ciągłych ukazująca śląski krajobraz, ludzi, zdarzenia przy wykorzystaniu badanej metody artystycznej. Opiekun artystyczny: prof. WITOLD JACYKÓW Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Artystyczny w Cieszynie Informacja dodatkowa: Projekt ten w swojej istocie wychodzi poza ramy klasycznie rozumianej fotografii co powoduje konieczność jego prezentacji w niekonwencjonalny sposób. W tym celu w ramach realizowanego grantu zakupiona została aparatura naukowa w postaci wyświetlaczy LCD do prezentacji wyników projektu. W przypadku zainteresowanie komisji fotografiami po-wstałymi w ramach grantu oraz zakwalifikowaniu ich do wystawy możliwe będzie udostępnienie wyświetlaczy LCD do celów ekspozycji prac na wystawie.
|
|